LIBERALE INTERNATIONALE VROUWEN BUNDELEN KRACHT

De vrouwelijke leden van de Servische Liberale partij LDP bundelden zaterdag 23 en zondag 24 maart hun krachten tijdens een seminar van “theorie naar praktijk” in de bergen in het upcomming skigebied Zlatibor.

De 23 dames van diverse leeftijden, achtergronden en niveaus hadden één gezamenlijk doel, vrouwen aan de top krijgen en onderwerpen die voor hen van belang zijn hoger op de maatschappelijke agenda. Eén lange dag is er op basis van de door de vrouwen zelf ontwikkelde flyer gewerkt om tot concrete acties te komen. Gedurende de dag werden de plannen rondom de onderwerpen – gezondheidszorg – onderwijs – geweld –economie - steeds concreter. In stappen en verschillende sessies is geprobeerd op papier te zetten hoe de vier onderwerpen een prioriteit kunnen worden op de landelijke agenda. Er is gewerkt aan een tijdlijn waarop acties gezet zijn die ervoor moeten zorgen de onderwerpen aan de kaak te stellen. Als alles goed is dan zullen in Servië rond april de eerste evenementen georganiseerd worden.

Best practices

De liberale dames zijn in stappen meegenomen door de Nederlandse liberale do's and don’ts. De best practices van de VVD zijn als adviezen meegenomen. Maak een handzame Q & A zodat alle LDP-leden in staat zijn om antwoord te geven op veel gestelde vragen. Organiseer evenementen, vanzelfsprekend ontbrak de recent georganiseerde VVD College Tour niet bij de voorbeelden om jonge (vrouwen) te betrekken bij politiek. Het advies te zorgen voor opleidingen, contacten te onderhouden zowel nationaal als internationaal.

Liberale verschillen

De liberale belangen tussen Servië en Nederland liggen in praktijk soms mijlen ver uit elkaar. Kijken we in Den Haag als liberaal zuur zodra iemand begint over een quota voor vrouwen. De Servische LDP vrouwen zouden dit het liefste vandaag nog invoeren. Slaat benauwdheid toe als het gaat om het “verplichten” van mensen, is dat in de ogen van de Serviërs noodzakelijk om bijvoorbeeld gezondheidszorg goed te regelen. Vreemd? Absoluut niet. Gezien het verleden van dit land is het logisch dat ze zoekende zijn naar de ruimte die liberale waarden bieden. Het is immer nog een land waar infrastructuur niet op orde is maar ook geen prioriteit krijgt, gezondheidszorg is niet voor iedereen toereikend en onderwijs blijft toch voornamelijk voor zonen. De LDP zorgt voor verandering en wil toe naar een land waar de inwoners trots op zijn en samen kunnen werken aan verbetering. Er zullen nog vele slagen gemaakt moeten worden voor het liberale geluid echt mooi gaat klinken. Maar met de inzet van deze leden gaat het lukken.